Grudniowe déjà vu

 
30 grudnia 2013 - 10:10 | Tagi:
consumer index

Wskaźnik TNS Consumer Index, po listopadowym odbiciu się w górę, ponownie zalicza spadek o kilka pp. Tym samym obserwujemy powtórzenie trendu z końcówki poprzedniego roku, gdy po lepszej jesieni zima przyniosła pogorszenie nastrojów.

Na nasze samopoczucie i ocenę sytuacji kraju i gospodarstw domowych ma wpływ na wiele czynników, także o tych bardziej przyziemnych, jak szarość na dworze i brak typowej zimowej aury. W tym miesiącu zdecydowanie najlepsze nastroje zanotowaliśmy wśród osób w wieku 25-34 lata. To właśnie w tej grupie najwięcej jest rodziców mniejszych dzieci – może to właśnie one z niecierpliwością czekając na  Mikołaja sprawiają, że rodzicom udzielają się pozytywne świąteczne emocje.

W mediach nieco więcej dobrych ogólnych informacji o koniunkturze w skali makroekonomicznej, natomiast mniej konkretnych pozytywów, które mogą dotyczyć nas bezpośrednio – o zatrudnieniu i nowych inwestycjach. Może mieć to wpływ na dość stabilne postrzeganie przez nas sytuacji gospodarczej kraju (warto pamiętać, że dość negatywne), a słabsze niż w poprzednim miesiącu oceny sytuacji i prognoz dla własnego gospodarstwa domowego.

Miejmy nadzieję, że podczas świątecznych dni zimowe słońce zagości u nas na dłużej – doda nam energii i pozwoli z optymizmem spojrzeć w przyszłość.