Mamy coraz więcej smartfonów i jesteśmy tego coraz bardziej świadomi

 
4 lutego 2014 - 09:22 | Tagi: ; ; ;
penetracja smartfonów

Wyniki najnowszego badania* pokazują, że już 44% Polaków posiada smartfona. Pod względem penetracji smartfonów osiągnęliśmy więc poziom „średniej dla Europy” z 2013 roku. Od dwóch lat wskaźnik ten przyrasta dla Polski mniej więcej o jedną trzecią. Jeśli przyjąć, że tempo przyrostu będzie takie samo, to na początku 2015 powinniśmy osiągnąć poziom prawie 60%. Nie ma powodów zakładać, że popularność smartfonów wśród Polaków w ciągu najbliższych dwóch lat będzie rosła wolniej niż w latach poprzednich. Weźmy choćby pod uwagę aktywność operatorów GSM oraz poprawiające się nastroje konsumenckie i koniunkturę w gospodarce.

Wzrosła też świadomość konsumentów w Polsce. Jeszcze rok temu ponad jedna trzecia posiadaczy nie była świadoma tego, że używa smartfona. Teraz praktycznie każdy użytkownik odróżnia go od „zwykłej” komórki: na podstawie prostej deklaracji o „posiadaniu smartfona” otrzymujemy 41% użytkowników (rok temu było to tylko 19%). Natomiast po dopytaniu „czy Pana(i) telefon komórkowy posiada: dotykowy ekran, system operacyjny, możliwość instalowania aplikacji … (i jeszcze kilka innych cech)” stworzyliśmy tzw. definicję techniczną, po uwzględnieniu której otrzymujemy rzeczywistą penetrację smartfonów na poziomie 44%  (a w styczniu 2013 – 33%).

TNS smartfonizacja 2014 final grafika na bloga

Popularność smartfonów jest silnie zróżnicowana w zależności od wieku. Wśród najmłodszych badanych (15-19 lat) aż trzy czwarte (74%) używa smartfona. Wraz z wiekiem udział ten maleje do mniej więcej połowy w grupie 40-latków (52% w grupie 40-49 lat). Powyżej 50 lat następuje silniejszy spadek, ale nawet w grupie „60 lat i więcej” prawie co dziesiąty (9%) korzysta ze smartfona.

Co te najnowsze wyniki oznaczają dla marketingu mobilnego i komunikacji marek? Polecam najnowszy raport Moniki Mikowskiej podsumowujący wydarzenia roku 2013, którego TNS Polska jest partnerem merytorycznym. Znajdziecie tam rozdział o Smartfonizacji Polaków oparty na naszych danych dotyczących penetracji smartfonów w Polsce: Marketing mobilny w Polsce 2013/2014“.

*Próba ogólnopolska, reprezentatywna, N=1000, wywiady bezpośrednie, CAPI (w ramach omnibusa)

Zobacz zeszłoroczne wyniki badania Mobile Life.

TNS_Polska_Andrzej_Olekiewicz_biale_tloAndrzej Olękiewicz

Strategic Account Director
andrzej.olekiewicz [at] tnsglobal.com