Ponad połowę nowych aut kupują małe i średnie firmy

 
27 lutego 2014 - 11:09 | Tagi: ;
co-slychac-audyt

Zakupy samochodów do firm stanowią ponad połowę całkowitej sprzedaży nowych samochodów w Polsce.  Jeśli spojrzymy na rynek pomijając różne modele finansowania lub użytkowania czy kwestie związane z VAT, możemy spodziewać się umiarkowanego wzrostu sprzedaży nowych samochodów do firm w najbliższych miesiącach. Jak finansowany jest taki zakup i jakie marki samochodów wybierane są najczęściej?  Nieco ponad połowa przedsiębiorstw  sektora MSP (54%) wykorzystuje pojazdy w ramach swojej działalności, natomiast odsetek ten znacznie różni się w zależności od wielkości firmy. Pierwsze miejsce w parku samochodowym firm – niezależnie od ich wielkości czy też obrotu zajmują samochody osobowe. W ich posiadaniu jest aż 81% firm, a niemal połowa firm tego sektora użytkuje samochody dostawcze do 3,5 tony.

Przedsiębiorstwa często kupują pojazdy za gotówkę, szczególnie jeżeli zakup dotyczy jednego pojazdu, a leasing na zakup samochodów jest bardziej popularny w przypadku większych zakupów flotowych.

Najpopularniejsze marki samochodów osobowych wśród firm MSP to Volkswagen i Skoda,  natomiast wśród samochodów do 3,5 tony rządzi Fiat, pozycja marek się różni w zależności od wielkości floty pojazdów w firmie.

Plany rozbudowy parku samochodowego w ciągu najbliższych 3 lat deklaruje co piąta firma.

Jak wygląda wykorzystanie pojazdów w sektorze mikro, małych i średnich przedsiębiorstw: jak wygląda park samochodowy w tego typu firmach, jak został sfinansowany i czy będzie modyfikowany w najbliższym czasie?

Więcej informacji o tym jakie pojazdy kupują firmy sektora MSP oraz jak finansują zakupy znajduje się w Motoryzacyjnym Audycie Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Pod koniec 2013 roku zrealizowaliśmy projekt, którym objęliśmy 1400 małych i średnich firm. Wywiady realizowane były metodą face-to-face CAPI z osobami posiadającymi między innymi wiedzę o parku samochodowym będącym w użytkowaniu firmy.

Zebrane dane zostały analizowane zbiorczo, jak i w ramach wyłonionych w projekcie trzech grup firm. Osobnej analizie poddano podmioty funkcjonujące jako jednoosobowa działalność gospodarcza. Kolejnymi segmentami są mikrofirmy oraz firmy z sektora MSP. W efekcie otrzymają Państwo trzy wystandaryzowane rozdziały, dedykowane każdemu z rynków oraz ogólny rozdział podsumowujący.

Zapraszamy do kontaktu!

roszkowskiMichał Roszkowski

Account Director – Head of Automotive
michal.roszkowski [at] tnsglobal.com