Rosnący potencjał firm rodzinnych

 
2 grudnia 2015 - 14:40 | Tagi:
ifr1

Wspólne badania TNS Polska i Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych pokazały, że firmy rodzinne są coraz istotniejszym graczem nie tylko na polu gospodarczym, ale też politycznym i społecznym. Jakie są firmy rodzinne? Jak postrzegają je Polacy? Zapraszamy do lektury!

Główne wyróżniki firm rodzinnych

Polacy dostrzegają, że firmy rodzinne wyróżnia autentyczność, bliskość i wiarygodność. Przedsiębiorstwa tego typu postrzegane są również jako te, które wyjątkowo cenią pracowników. Warto także podkreślić, że zdaniem 72% Polaków firmy rodzinne są szczególnie istotne dla polskiej gospodarki, a jednocześnie wspierają lokalną społeczność. Należy jednak zauważyć, że wciąż pokutuje przekonanie, iż firmy tego typu nie rozwijają się tak szybko, jak inne przedsiębiorstwa na rynku.

„rodzinne” = lepsze?

Polacy postrzegają produkty firm rodzinnych jako lepsze jakościowo, a potencjalny zapis „polska firma rodzinna”, który mógłby znajdować się na produktach w znaczącym stopniu zwiększa prawdopodobieństwo zakupu. Wnioski z badań sugerują, że również firmy dostrzegają szanse związane z „rodzinnością”, ale nie wiedzą, jak ten atut wykorzystać. Brakuje profesjonalnych narzędzi marketingowych, spójnej komunikacji i wiedzy w zakresie zarządzania marką. W efekcie tylko 21% Polaków potrafi podać nazwy firm rodzinnych, które działają w skali ogólnopolskiej i/lub międzynarodowej. Liderem znajomości w tej grupie jest Grycan, który od lat buduje silny, rodzinny wizerunek.

Nie tylko intuicja!

Firma rodzinna jest bardzo często firmą autorską, w której kluczowe decyzje strategiczne podejmuje właściciel kierując się przeczuciem i doświadczeniem. Badania pokazują, że wiele firm rodzinnych chce rozwijać się poprzez pozyskanie nowych klientów i tworzenie nowych produktów, a częstą barierą wzrostu jest duża konkurencja na rynku. W tej sytuacji opieranie decyzji na intuicji może być istotnym hamulcem rozwoju.

Zielone światło dla wsparcia

Potencjał firm rodzinnych jest coraz częściej dostrzegany przez polityków i ekonomistów. Jednak wielu firmom brakuje konkretnych działań wspierających rozwój biznesu rodzinnego. Problem ten dostrzegają także Polacy, którzy chętnie popierają takie pomysły jak ochrona i ułatwienie przekazania firmy kolejnym pokoleniom, dotacje na rozwój produktów i usług, czy kampania promująca firmy rodzinne.

O badaniu: TNS Polska rozmawiał o firmach rodzinnych z reprezentatywną grupą 1000 Polaków (badanie zrealizowano w 2 dni robocze dzięki platformie Kartezjusz) oraz z setką firm rodzinnych. Analizy uzupełniono treścią pochodzącą z monitoringu Internetu (social media, portale, blogi).

Premierowa prezentacja wyników odbyła się podczas VIII ogólnopolskiego zjazdu firm rodzinnych u-Rodziny 2015, któremu patronowaliśmy.

O Stowarzyszeniu Inicjatywa Firm Rodzinnych: http://firmyrodzinne.pl/

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat tego projektu skontaktuj się z Konradem Siwińskim.

źródło zdjęcia: IFR