Urlop w Polsce – chwilowa moda czy istotny trend?

 
14 listopada 2016 - 10:35 |
polskosc

Na przestrzeni ostatnich 2 lat zaobserwowaliśmy dynamicznie rosnący trend szeroko rozumianej mody na polskość. Na różnych rynkach chętniej szukamy tego, co polskie, swojskie i lokalne. Motywacją do tego nie jest wyłącznie niższa cena, a przede wszystkim postrzeganie polskich produktów jako lepszych jakościowo. Jednocześnie rośnie w nas poczucie, że sięgając po to co polskie, budujemy w odpowiedzialny sposób pozycję gospodarczą Polski. Jednym z ważniejszych obszarów związanych z rosnącym trendem jest turystyka.

jeden obraz

Urlop w Polsce to świadoma decyzja, a nie tylko wybór podyktowany niższymi dochodami

Analizując wyniki ostatnich badań Kantar TNS zaobserwowaliśmy, że Polska jest przez nas zdecydowanie częściej wybierana jako miejsce wypoczynku niż kraje zagraniczne. W ciągu ostatniego roku na urlop w kraju zdecydowało się 44 proc. rodaków. Dla porównania za granicę wyjechał jedynie co piąty z nas. Warto odnotować, że najaktywniejszą grupą są osoby do 29 roku życia. Wśród nich w Polsce wypoczywało w ostatnim roku 54 proc. osób, a za granicą 31 proc.

Decyzja o destynacji wakacyjnej jest często podyktowana wysokością budżetu, ale nie jest to jedyny motywator. Osoby zamożne również chętnie wybierają Polskę jako miejsce wyjazdu wypoczynkowego. Na pewno istotna jest niestabilna sytuacja w wielu krajach, do których biura podróży organizowały w ostatnich latach wyjazdy (np. Egipt, Turcja czy Tunezja). Ważną rolę odgrywa także wspomniany rosnący trend otwartości na to, co bliskie, lokalne i swojskie. Polacy deklarują, że są przywiązani do swoich ulubionych miejsc wypoczynkowych. Prawie połowa deklaruje, że ma takie miejsce, do którego lubi wracać.

drugi obraz

Lubimy wracać do ulubionych miejsc, a wyjazdy coraz częściej organizujemy samodzielnie

Oczekujemy od urlopu, aby był chwilą oddechu od codziennej bieganiny, chcemy na chwilę zapomnieć o pracy i cieszyć się odpoczynkiem. Prawie połowa Polaków preferuje urlop, który pozwoli nam się wyspać, wygrzać na słońcu i pospacerować. Miejsc, które nam na to pozwolą nie musimy szukać w odległych kurortach. To samo otrzymamy podróżując do ulubionych miejsc w kraju, a dodatkowo zyskujemy poczucie spokoju i bezpieczeństwa, że nic nas nie zaskoczy.

Rośnie również liczba osób, które chętniej organizują wyjazd szukając samodzielnie lokalnej bazy noclegowej wykorzystywanej przez mieszkańców danego regionu. Podobne zachowania obserwujemy w ramach wyjazdów zagranicznych – już dwa na trzy z nich planujemy we własnym zakresie. Dokładnie wiemy czego oczekujemy, a dzięki łatwemu dostępowi do informacji sami wyszukujemy sobie noclegi czy miejsca warte odwiedzenia.

Turystyka w Polsce – wymiar osobisty, a nie patriotyczny

Warto zadać sobie jeszcze pytanie, czy podróże po Polsce mają dla Polaków wymiar patriotyczny. Nasze ostatnie badania wskazują, że tym, co buduje nasze poczucie tożsamości narodowej, jest przede wszystkim wieszanie flagi, udział w wyborach i inne wydarzenia o charakterze silnie symbolicznym. Zachowania społeczno-ekonomiczne, takie jak kupno polskich produktów czy spędzanie urlopu w Polsce (co robi większość z nas) mają przede wszystkim wymiar osobisty, a w niewielkim stopniu budują patriotyzm.

Istotnym wyzwaniem, które stoi przed różnymi instytucjami związanymi z turystyką, jest dobre zrozumienie postaw oraz oczekiwań Polaków i ich wykorzystanie do promocji naszego kraju jako atrakcyjnej i wartościowej lokalizacji wypoczynkowej.

czwarty obraz

Artykuł powstał na podstawie dwóch badań Kantar TNS:

1. Moda na polskość (CAWI, N=1000) zrealizowanego dla Polskiego Towarzystwa Badania Rynku i Opinii (PTBRiO) w ramach projektu trendwatchingowego Konsument 2016
2. Polacy na urlopie (CATI, N=4000) – reprezentatywne badanie własne Kantar TNS

Małgorzata Szczepanek – Senior Research Executive w Kantar TNS
Konrad Siwiński – Senior Research Executive w Kantar TNS

Po więcej informacji na temat podróży i turystyki zapraszamy na stronę kampanii www.podrozujemy.info, na łamach której ukazał się ten artykuł.